Translate

poniedziałek, 18 czerwca 2012

Coś więcej o latawcach



Coś więcej o latawcach

Powierzchnia latawców waha się od 1metra kwadratowego do nawet kilkuset! Wykonywane są z cieniutkich  i  silnych tkanin nie przepuszczających powietrza . Najczęściej używane latawce pociągowe mają powierzchnie od 3-20 metrów . Ze względów konstrukcyjnych możemy latawce podzielić na kilka grup:
  - latawce pompowane LEI - zrębem takich latawców są pompowane pneumatyczne tuby dające właściwy kształt latawcom a do tych tub od góry przymocowana  jest pojedyncza warstwa tkaniny nośnej . Latawce  te ze względu na swoją niezatapialność używane są przede wszystkim na wodzie chociaż ostatnio coraz częściej również i na lądzie.
http://www.youtube.com/watch?v=VZ6avWcMExQ
  -latawce otwartokomorowe FB- wykonane są z dwóch warstw tkaniny nośnej połączonej ze sobą taki sposób że podczas ruchu latawca do przodu powietrze swobodnie napełnia jego komory nadając mu wstępnie kształt. Gdy latawiec swobodnie leży na ziemi powietrze z niego wypływa. Końcowy kształt czaszy latawca jest uzyskiwany dzięki tzw.uździe  /linkom o odpowiednio dobranej długości / do której są przymocowane linki nośne oraz linki hamulcowe. Ze względu na zatapialność używane są tylko na lądzie.
http://www.youtube.com/watch?v=y_8JHD1Fxx4&feature=related
  -latawce zamknietokomorowe - tym się różnią od otwartokomorowych że posiadają  jednokierunkowe wloty powietrza /kacze dzioby / napełniające latawiec podczas ruchu i utrzymujące powietrze wewnątrz latawca podczas bezruchu  . Są niezatapialne i dlatego stosuje się je zarówno na wodzie jak i na lądzie. Końcowy kształt czaszy uzyskiwany jest tak jak w latawcach otwartokomorowych.
 http://www.youtube.com/watch?v=khRsaVZIK-o
Wyjątkiem są tzw. twinskiny nie posiadające uzdy w których linki nośne i hamulcowe mocowane są do konstrukcji latawca.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=gAbfkrRyjus
 Latawce mniejsze  występują jako latawce treningowe i steruje się nimi za pomocą dwóch linek . Znakomita większość latawców jest sterowana za pomocą czterech linek . Czasami spotyka się latawce  z 3-ma lub 5-ma linkami . Do nauki kitingu wykorzystuje się latawce dwulinkowe lub czterolinkowe o  powierzchni do 10 m. Dobór powierzchni uzależniony jest od siły i stabilności wiatru .Zarówno podczas nauki jak i później, mniejsze latawce używane są przy mocniejszych wiatrach. Latawcami  czterolinkowymi steruje się za pomocą manetek lub przy pomocy baru . Manetka to jest uchwyt do którego  jest zamocowana jedna linka hamulcowa i jedna nośna .Kierowanie latawcem polega na kombinacji naprzemiennych ruchów rąk do przodu i do tyłu z równoczesnym skręcaniem manetek tak żeby też naprzemian  napinać lub luzować linki hamulcowe i nośne .Przy przyciągnięciu całej prawej manetki do siebie latawiec skręca w prawo i odwrotnie. Przy zaciągnięciu  manetką prawej linki hamulcowej latawiec skręci w prawo i na odwrót. Bar jest to poprzeczka o długości ok.50cm. Wykonana jest  z rurki aluminiowej lub z tworzywa sztucznego . Sterowanie barem wymaga użycia trapezu /opaska na biodra lub lędźwie/. Latawiec skręca w stronę przyciągniętej końcówki baru. Bardzo fajny filmik pokazujący jak pracują manetki , co prawda nie w latawcu pociągowym ale zasada jest taka sama
http://www.youtube.com/watch?v=0Towzu63Pj8&feature=related
oraz współpracę trapezu z barem:
http://www.youtube.com/watch?v=7fk4_6WZIOM&feature=related









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz